söndag 16 juni 2019

Mygghus, folkrace och stora elkedjor i Luleå

Men det var det värsta vad slut jag varit i helgen.
Kan det vara det nya jobbet och den tropiska värmen??
-Kan vara.
Nå men det blev att städa ur mygghuset i går på morgonen och sedan blev jag där både idag och i går. Trodde jag hade massa saker som var tvunget att göras i helgen, men se det fanns ingen ork till nåt sånt. Finns inga måsten där i mitt mygghus. Jag, en kaffetermos, vattenflaskan, min stickning, ljudboken och ett korsord.
Ja men ni hör va? Man har alla möjligheter att bara hand om sig själv.
Jag har inte fixat att vara där ute, varken i fjol eller året före. Jag har bara känt mej halv och väldigt ensam. Men denna helgen har det bara känts rätt att slappa där ute.


Jag kanske ska berätta om mitt sommarjobb. Jag skrev ju tidigare att jag fått sommarjobb och att jag skulle återkomma i ärendet. Då gör jag det nu då.
Jag har fått sommarjobb på Samhall. Till att börja med så var det tänkt att jag skulle handla och köra ut till kunder det jag handlat. Men det hann inte ens gå en vecka så insåg jag att det kommer inte att gå. Jag med min tråkiga, besvärliga mage. Hoppa in och ut ur en buss, springa upp och ner i trappor och inte en toalett i sikte. Nä det gick inte.
Så då trodde ju jag att det var kört, att jag inte skulle få sommarjobb där då. Men tänk vad fel jag hade. De sattes igång att pussla och söka lösningar.
Så nu blir det nog så att jag städar på bank 3 timmar på morgonen för att sedan bege mej till Samhall för att ha administrativt jobb. Däremellan kanske jag lånas in för att göra inhandling. Det känns så rätt och så riktigt alltihop.
Förra helgen följde jag med till Gällivare och bodde i husvagn med Ringströmmarna. Så himla trevlig och så himla annorlunda.
Det var ett stort gäng som umgicks. Det var trevlig tävling för oss som var åskådare. Vädret var nästan hela tiden på gott humör, det passerade något åskoväder ibland, men de blir ju inte så långvariga
Glada miner

En surtant, eller är det bara mot den härliga midnattssolen jag grimaserar?

Kent och Olle slutade på detta viset. Det var ganska häftigt att Linda fick bägge bärgningarna på samma bild. Kent i framkanten och Olle där längre bort.

Mycket goda och eleganta drinkar serverades under helgen. Jag höll mej till kaffedrinkar, gott. Linda provade en sån här drink. Vet inte vad som var i koppen men jag känner igen prickig korv när jag ser en skiva.

Tävlingen gick hårt åt alla bilar. Alla 7 bilarna som stod tillsammans var trasiga när helgen var över. Det blev att lasta med traktor. Men jag hoppas verkligen de orkar försöka få ihop bilarna eller får tag i andra bilar. För nog är det riktigt skoj att se på tävlingarna. Dessutom har jag flera som jag hejjar på.
Tack mina fina campingvärdar för att jag fick följa och tack till er andra som bjöd på så mycket skoj.

Men nu trodde jag att jag var klar för ikväll men jag måste få berätta.
Jag och Linda hade bestämt i veckan som var att vi skulle skaffa oss var sitt sånt där aktivitetsarmband. För mej gällde det att få tag i ett likadant som Linda, så jag vet hur jag ska få hjälp när jag inte fattar. Sedan tidigare har jag ju bestämt att min gamla trötta mobil skulle ju få gå i pension, så det kändes ju lägligt att skaffa en ny telefon nu när det ska kopplas ihop med en sån där klocka, för jag anade att det var för lite power i min tröttis.
Men vi gillar ju fysiska affärer så man får känna att det känns bra. Här i Boden fanns inget sånt så det blev en resa till Luleå.
Affär nummer 1, Media markt. När vi kom in gick vi runt och kollade lite men ganska fort bad vi om hjälp och förklarade att vi skulle ha en mobiltelefon och två aktivitesklockor. Linda visade en bild på en som hon sett på internet och frågade om den fanns. En kille vid en dator började knappa och sa så att den var slut.
- jaha....
Där trodde vi att vi skulle få tips på nåt liknande för det var ju trots allt en affär som kanske skulle gå på ca 15 tusen tillsammans. 
Men nä... inte det kille satt kvar och knappade på datorn och sa inte ett pip. Till sist säger kille att ni kan ju kolla på Net on net.....!!!!!! VA??? Men började jag säga att jag skulle ju ha en mobil också. Merförsäljning har väl alla som jobbar i affär lärt sig. Men se de hade missat denna mannen. Men se då bara tackade Linda för oss och drog ut mej ur affären. 
Men vill inte Media Markt sälja har vi ju nästa butik snett över gatan. Elgiganten.
Där bad vi om hjälp direkt. Det kom en söt liten flicka som verkade riktigt förskräckt, hon hade nog inte blivit upplyst att det kunde komma in kunder som ville ha hjälp och som hon var tvungen att prata med. Hon var säkert jätteny, men det fanns väl någon som kunde hjälpa henne. Hon stod som bara och höll om sig själv och kunde inte komma med förslag. Hon såg så förskräckt ut att det var riktigt komiskt. Jag hittade en klocka som verkade hyfsad, men då var det ju det här att få känna hur de satt på armen. Nä det går ju inte, för larmet sitter som en vindruva på baksidan av själva klockan. Å inte kunde hon säga vilka fördelar det var med visst armband, hon kunde till och med mindre än jag. Stackars flicka. Nå men ni förstår att vi gick därifrån utan något med oss ut.
Linda tyckte att vi skulle göra ett försök till, på XXL. Där dök det upp direkt en hjälpsam kille som kunde förklara på ett bra sätt vad som gällde. Glad gick vi ut med var sitt armband. Nöjda och vi kände oss viktiga och nästan så jag trodde att jag fixar att hantera armbandet, själv...... Nästan... Dagen efter köpte jag en ny mobil i Boden. Av duktig och hjälpsam försäljare.
Så vad det då är för fel på de stora affärerna i Luleå???? 
Kan man ju undra..... länge...

Nu ska jag och Mara greppa tandborsten och göra ett skutt i säng.
Reveljen går tidigt i morgon. Före 6.30 ska jag vara på banken.

Ha det gott alla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar