onsdag 17 april 2019

Många bilder

God morgon på er.
Idag blir det mer bilder än text tror jag.
Jag är ju inte den som gillar att spara bilder i mobiltelefonen utan försöker ju så snabbt som möjligt få in de i datorn i stället. Å när jag ska flytta in bilderna blir jag ju alltid så sugen på att skriva lite blogg. Ja, ni som brukar läsa min blogg vet ju att det inte är ovanligt att det är så det blir av att skriva blogg.
Nå, nu lägger jag in bilder..
De två första bilderna visar vad vi sysslar med på kvällarna efter en god dag. Stickning och ljudbok för mej

Sova gott med närkontakt är Maras favoritsyssla. Äntligen är matte stilla på ett ställe. Lägger mej så jag känner ifall matte kommer ihåg att röra på sig.  
Göta dök upp en dag och hade med sig trevlig pratstund och fina tulpaner. Inte sant så mycket det finns att prata om.

Då var det här med Akvarellkursen. Det har varit så himla roligt. Många tekniker har vi fått lära oss. Den här med att blanda vatten, diskmedel och lite akvarellfärg kändes väldigt busigt. Men himla roliga effekter blev det.


En kväll skulle vi rita och måla en stad. Det skulle vara en väg och det skulle vara massor av byggnader. Skogsmulle som jag är så blev min stad så här: kunde inte bara låta bli att göra en typisk svampby. Men det var ju en väg och det var massor av byggnader.


Den här bilden dök upp i mitt flöde på Facebook. Jösses, har Mara bara bott med oss i 3 år. Det känns som om vi varit bästisar i 15 år, lätt.
Dessutom är hon väl det sötaste som finns. Inte så stor. Ser ni att hon är snudd på lika stor som Kenneths skotersko?


 Annars så innehåller mitt liv mest att röja, sortera, kasta. Det är inte sant vilken tid allt tar. Flera gånger om dagen tappar jag tro på att jag verkligen kommer att klara av detta. Det känns för mäktigt. Det är då jag är tvungen att ta ett steg tillbaka, trycka tillbaka paniken och ta ett snack med mej själv:
- Planera inte för långt fram
- Ta fläck för fläck
- Bli inte ängslig och ledsen om orken plötsligt inte räckte ända fram till det du tänkte göra idag.
- Försök se vad du gjort, inte bara det som är ogjort.
- Linda säger att jag är jätteduktig. Tro henne.
Vissa dagar har jag haft hjälp. Ringströmmarna från Heden kan verkligen suga i och jobba hårt. Det är så häftigt vad mycket som blir gjort när man är många som hjälps åt.


Jag har en gammal tank bakom ladugården. Där har vi bränt sånt som går bränna.. Trasiga pinnstolar, solkiga rullgardiner och sånt.
Det har känts lite bråttom att få bränt sånt som går att bränna innan snön tar slut. Vill ju inte ha det som Anna sa för några dagar sen:
- Du får inte riskera att bränna upp pensionsbesparingen bara för att hoppas att det blir fulla av snygga brandmän i din skog.
Men än finns det snö kvar hos mej.

I gårkväll när jag for in till stan, både för att veckohandla och fara på tjejträffen märkte jag att det nästan är slut snö kvar i Boden. Kan det ha att göra med att allt är ju mycket smutsigare i stan? Här finns det massor av snö ännu.
Jag har klippt mej. Jag blev så himla less på det torra, tråkiga testarna. Blev både en före och en efterbild.


När jag likså är igån gkan jag ju lägga in en till selfie. Så här himla stilig är jag när jag är på väg ner i badet på vattengympan. Det är ett måste att ha badmössa. Så det är klart att då snyggar man till sig med en sån. Allt klär en skönhet....😂😃😃😃😃


Ingela dök upp en förmiddag med en fin påskblomma. Visst blev den fin där den tronar i en potta mitt på mitt köksbord. Hur var det då?... Allt klär en skönhet. 


Hon var viktigt leveransbud. Hon hade klippt ut när Elis var i Piteå-tidningen. 

Det där att Mara är så duktig på att läsa av mej. Oavsett om det gäller att jag har planerat bada henne eller om jag skickat ett sms till Linda eller Kent och sagt att jag lagat mat så det räcker till dom också om de vill. Så här sitter hon och väntar och väntar då jag lagar mat åt fler än bara mej. Nog för att hon är klok men att hon ser att om jag kokar mer mat än vanligt och att det väntas middagsgäster..... Fantastisk jycke.




Tjejträffen har ändrat lokal. Eller nygammal. Det började rinna in vatten genom taket förra vintern och nu är det åtgärdat så vi fick flytta tillbaka.
Mara får ju följa med på Tjejträffen och där trivs hon. Kan vara enda gången under veckan hon lämnar vår farm och träffar folk.
Mara är ju ingen knähund, men se, igår blev hon akut knäsugen. Hon gjorde resolut ett skutt upp i Lenas famn och blev tung och avslappnad så Lena fick hålla i så hon inte skulle rasa i golvet. Där och då blev det ett akut behov att få en powernap i en skön famn. Lena fixade.


Det var ju då inte sant att Mara inte får fara bort och träffa andra människor,  när jag har tider att passa i stan är hon ju i Heden hos Lindas familj, men de kan ju knappt räknas som folk. 
De är ju Maras flock. Ju. 

Nä nu ska jag bege mej ut och sortera lite. 
Ha det gott alla.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar