torsdag 16 mars 2017

Snö, sol och barnbarn

Ja jisses vad jag då blev omotiverad att skriva blogg.
Men nu på morgonen kändes det att jag var sugen på att skriva av mej lite och lägga in lite bilder. Det blir gärna lite sug att dela av mej när jag flyttar bilderna från telefonen till datorn.

Jag börjar att skriva runt bilderna så får vi se vad som händer. Jag får bara inte glömma bege mej på en tur med Mara.... å inte glömma att jag ska iväg med bussen och jobbet.

Börjar med en bild från i går på morgonen. Det är efter vägen mellan här och i Boden.
- Stanna, stanna, gastade jag... Måste föreviga detta.
Jösses här har Kenneth förhållningsorder från doktorn att inte anstränga hjärtat nu innan man fått in den där hjärtstartaren i bröstet på honom. Å så måtta hustrun skrämma slag på honom... Jaja, lite får man allt tåla, tydligen.


Men ser ni så vacker. Inne i stan har det regnat och blivit skitigt, moddigt och jätteblött. Insjöar lite här och där. Men 1,5 mil utanför stan råder det fortfarande vinter.

I fredags var Elis och kasper hit. Ja naturligtvis kom Sara också, utan henne blir som svårt. Det var ju ett kalasväder ute. Här ser ni en bild på ett samspelt team. Kasper och Bonzo.. Lycka är ett stort isstycke, det kan man göra många lekar med. 
Tänk vad jag gillar barn som leker i snön. Ja hundar också.


Elis har tagit en clementin-paus med farfar på altanen i den goa solen. Det blev så varmt den dagen så pojkarna fick tänka om och välja en tunnare mössa. Svettigt att leka i snön.


Jag njöt också av solen. Älskar ju vårvintern med en stor sol, lagom med värme och allt det vita.


Här är en bild från söndagsmorgonen. På radion hade man pratat om mulet och snö.. Bhahaha. Inte då. Det var kalas väder så vi dammade iväg till Kanis där Kent och Vilja var


När man är där så hinner man ju inte direkt prata så mycket, men vi var väl mest ute efter att göra nåt ute i friska luften.
Det blev ju att spana lite efter Vilja. Var i backen kommer hon? vilken prick är det nu då???

Kan det var den där lilla bredbenta som kommer som rättest nerför? Typ som en bromsande störtloppsåkare.


Ja men kanske???


Johopp, det var hon.  Men ingen pappa??


Jo där kom han. Lite diskret så gled han en bit efter henne för att finnas till hand som hon känner att det inte var ultimat att få visa att man kan själv.


Jag och Kenneth har precis olika känslor när vi står där i backen. Själv känner jag mej skrajsen och ganska sjösjuk. 
- Fy va brant och fy med vilken fart det går....
Kenneth han bara minns känslan att vara i backen själv. Men jag tror inte han varit upp i en backe sedan ungarna flyttade hemifrån.  Det är ju massor med år sedan han lånade bort sin utrustning och den förblev borta. 
Men för varje gång vi är och tittar på barnbarn antingen i Kanis eller på Lindbäcksbacken så kommer suget igen.
Snart måste han hyra sig en utrustning och prova.... Inte den här våren, men nästa kanske.

I går var vi och fixade längdskidåkning åt Vilja. Hon skulle sova här. Eller inte fixa, vi hämtade ett par som Linda fixat. Vi sa på vägen hem: att du behöver nog prova ikväll så du vet hur det går till eftersom du ska åka på skolan i morgon.

?????? Va, men nog vet jag.  
- Jag kan ploga om det går för fort och man lutar bara åt ett håll så svänger det.
- Ja men Vilja, det är när man åker i slalombacken. Nu ska ni åka runt skolan, där finns inga backar. 
Vilja sa inte ett ord men hon såg väldigt tvekande ut.
Här gäller det att avdramatisera så jag fortsatte med: att du måste också prova vilken av stavarna som är bäst i längd. 
- Men min pappa säger att jag inte behöver använda stavar. 
Alldeles rätt Vilja men det är när du åker slalom.

Tack för YouTube..... vi tog fram några filmklipp på barn som åkte på platten.
- Aha.... Men jag behöver nog inte prova, nu vet jag ju hur man gör...


Men vi fick henne att prova åka lite.

Kenneth är ju inte den aktivaste mannen just nu som  ni kanske minns att jag berättat. Det går åt många, många timmar av dygnet att sova. Så trots att han sovit hela eftermiddagen, innan han hämtade mej och Vilja så är han inte någon kvällsuggla. Nä strax efter att Vilja somnat så gick han och la sig..... Eller skulle gå och lägga sig men det fanns vissa hinder. Han hade fulla sängen med flickor. Han var tvungen att ta en bild. Innan han röjde sig en plats.


Nä men om jag nu skulle ge mej för idag... Det hela tar ju en sån himla tid..... Ja nu inte skrivandet. Jag menar allt det andra jag gör under tiden...
Tvättat håret, Skrivit meddelande, lagat en broccoligratäng, kokat ägg, bäddat sängar, fixat in lite låtar på Spotify. "hold on" och sånt. Fått på mig kläder, packat dagens matsäck. kammat jycken. kliat jyckens mage och gullat lite.  Bokat ett morgonmöte i morgon..... En skojigt tjej kommer på morgonkaffe. Kan tänka mej att det blir lite snack då. Både om oss och om vi hinner om  alla som inte är närvarande, fniss. 
Det är alldeles för länge sedan vi träffades.
Ska bli så himla kul.

Nu ska vi bege oss på en solig, vintrig promenad. Kan vara halt, tror vi tar både sparken och icebugs...

Ha det gott alla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar